"Serangkap perkataan sudah cukup untuk mereka yang mahu mengambil iktibar, tetapi seribu perkataan tidak cukup bagi mereka yang keras hati"

(UNTUK KESAN BACKGROUND MUSIC TERBAIK, SILA SET KAN VOLUME 20-25 SAHAJA, TQ)

Monday 2 April 2012

KISAH PENAGIH DADAH YANG KEMBALI

 


Assalamualaikum semua....

 Saya nak ceritakan tentang pengalaman saya yang saya tempuhi sendiri...dimana semua yang saya lalui di harap boleh menjadi pengajaran kepada semua....

Saya anak Felda dan dibesarkan dalam keluarga yang kekurangan.... pendidikan agama saya boleh dikatakan cukup untuk perjalanan hidup...kerana masa sekolah rendah dulu sebelah petang saya ada ikut kelas agama.... tetapi itu hanyalah di sekolah rendah sahaja ,masuk sekolah menengah dah tak ada aktiviti agama...so saya jadi lupa pasal agama....

Mula-mula saya kenal rokok masa form 2...time tu dah mula kenal ganja tu macam mana dan saya benci lagi dengan orang yang hisap dadah....masuk form 4 terasa ingin mencuba benda baru...iaitu alam pekerjaan...time cuti akhir saya cuba kerja jadi  pelayan kedai makan dan mula bergaul dengan orang lain...saya mula hisap ganja masa tu....sampai habis sekolah... umur 18....saya pergi kerja sebagai pekerja kontrak,masa tu still hisap ganja lagi dan masa tu jugak saya nak rasa kelainan,saya cuba pula ubat....macam-macam  jenis ubat saya telan...saya kerja hanya sebulan je..sebab saya nak keseronokan dunia..... saya kembali ke kampung...jadi penganggur selama setahun....selepas saya dah lali dengan ubat,saya cuba pula minum arak walau pun saya tahu arak adalah raja kejahatan....dan di situ lah permulaan saya jadi penjenayah...saya mula mencuri motorsikal untuk menampung perbelanjaan saya...saya mula tinggal kan amalan wajib....bayangkan lah masa bulan puasa saya pergi mencuri motorsikal dan masa tu  saya berpuasa....dan mula melawan cakap ibu dan bapa saya...dah banyak kali saya jatuh kan air mata ibu...saya dah jadi anak derhaka masa tu...

Selepas jadi penganggur,  saya diterima kerja dengan syarikat ukur tanah...jadi pekerja am la....mana boleh jadi tokey...selama setahun juga la saya kerja...selepas rasa kan kesukaran berkerja saya berazam nak ubah hidup saya....alhamdulillah saya dapat tawaran melanjutkan pelajaran keperingkat sijil (kemahiran)...masa tu kehidupan saya still belum berubah...masih minum arak,makan ubat, hisap ganja dan curi motorsikal....dan paling sedih saya mula kenal syabu @ ais baby (methamemamin)*saya tak tau ejaan betul ke tak ,hehehe*...sejenis dadah yang buatkan kita sukar untuk tidur... 

Habis belajar, saya bekerja di syarikat  pengiklanan...dimana syarikat tu membuat papan iklan untuk promosikan iklan rumah...kerja-kerja yang boleh meragut nyawa...tapi saya tak takut...hidup saya boleh di katakan mewah juga la dan pada masa yang sama saya berhenti mencuri motorsikal...tapi  duit habis kat dadah je...oleh kerana belanja semakin tinggi,  saya mengambil keputusan di mana saya mula berhenti minum arak...tapi still hisap semua dadah-dadah  tu....banyak kali saya terlepas dari pada pemeriksaan jalan raya sebab saya berani menjawab dengan polis....hehehe... 

Saya rasa saya ni semakin teruk...hidup tak  terurus, banyak dosa saya lakukan...pernah satu malam saya termenung mengenangkan hidup saya yang susah...adik-adik ramai dan ayah orang susah...saya pula menyusah kan keadaan...masa tu terdetik dalam hati saya nak berubah dan saya berniat nak berubah..

Niat saya di perkenan oleh Allah....saya kemalangan jalan raya...kes langgar lari,tangan saya patah...dalam masa tu saya still hisap syabu sebab saya rasa bosan tapi ganja dan ubat-ubat saya dah tak  ambil lagi....alhamdulillah saya tidak pernah merosakkan perempuan... 

Lepas sembuh, saya di tawarkan kerja di syarikat Jepun...di situ saya mula kenal tentang disiplin untuk berkerja....dan di situ saya mula ber kawan dengan orang-orang yang pentingkan akidah dalam diri...saya mula tidak meninggal kan solat...dan belajar bergaul dengan orang-orang yang bertawakal pada Allah...tapi saya still hisap syabu...setiap hari saya berdoa supaya saya berubah.....dan di jauhkan dari kemungkaran-Nya...

Dan alhamdulillah,  doa saya di perkenan kan oleh Allah sekali lagi...saya di terima masuk ke institut pengajian tinggi awam (IPTA)  dan masa tu saya berazam akan berhenti melakukan benda yang membawa memurkaan Allah...alhamdulillah sehingga sekarang saya tak melakukan semua benda tu ...dan saya akan berhenti melakukan semua itu....

Banyak ujian lepas tu saya dapat...saya kemalangan sekali lagi...tapi tak teruk macam dulu...alhamdulillah saya dapat hikmah di sebalik semua tu....dan semua tu mendekat kan lagi saya kepada-Nya 
 "YA ALLAH YA TUHAN KU,  AMPUNI SEGALA DOSA-DOSA KU...
AKU YANG LEMAH DAN JAHIL MEMOHON KEAMPUNAN DARI MU...
AKU TAKUT AKAN API NERAKA MU
 DAN AKU TAK SANGGUP MASUK KE NERAKA MU...
AMPUNI AKU YA ALLAH,
 SESUNGGUHNYA KAU LAH MAHA PENGAMPUN DOSA-DOSA HAMBA-HAMBA  MU",

  Alhamdulillah,sekarang (2008)  umur saya 24 tahun dan saya still belajar lagi...saya dah bertaubat atas semua dosa-dosa  saya dan saya yakin Allah menerima taubat saya..... melalui pengalaman saya, saya nak tekan kan bahawa....
1. Allah akan sentiasa menolong hamba-Nya untuk berubah..
 2. berbuat dosa bukan lah mendapat kesenangan,  tapi kesusahan... 
3. bergaullah dengan orang-orang yang bertawakal...moga kita dapat hidayah Allah   
 4. jauh berjalan,  luas pemikiran...
 5. apa yang dijadikan oleh Allah ada hikmat nya...cuma kita sahaja dapat menilai nya atau tidak...
 6. jika berbuat dosa bertaubahlah segera.... 
7. ujian-ujian  yang kita dapat adalah untuk mendekatkan lagi diri kepada Allah.

Ingat "kita yang boleh ubah diri kita sendiri bukan Allah....tetapi Allah akan sentiasa menolong hamba-Nya untuk berubah"..... jadikan iktibar dari cerita benar saya ini,  wassalam...*tup*




sumber: i luv islam

9 comments:

  1. Assalamualaikum. Subhanallah. Sabahat, andai tutur ini melukakan mu maafkan lah aku. Kita yang akan mengubah diri kita sendiri dengan izin Allah S.W.T tanpanya siapalah kita diatas muka bumi ini. Sesungguhnya dia lah yang memberikan kita hidayah untuk terus menuju kejalannya. Allah S.W.T yang maha Besar. Allahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah diatas kejayaan awak dan diatas perkongsian yang bermakna ini. Semoga kita akan terus mendapat hidayah dariNya. Assalamualaikum

      Delete
  2. Ilmu yang diajari kita hanya ilmu yang rohani sahaja(bnda yg nmpk) tidak diajar ilmu rohani (yg x nmpk) sebab apa diaorang tidak diajar kerana tidak percaya pada alam ghaib

    ReplyDelete
  3. Ilmu yang diajari kita hanya ilmu yang rohani sahaja(bnda yg nmpk) tidak diajar ilmu rohani (yg x nmpk) sebab apa diaorang tidak diajar kerana tidak percaya pada alam ghaib

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah Allah Maha Penyayang...Dia beri peluang untuk berubah,semoga penulis sentiasa tabah & sabar dengan ujian dunia :)

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah Allah Maha Penyayang...Dia beri peluang untuk berubah,semoga penulis sentiasa tabah & sabar dengan ujian dunia :)

    ReplyDelete
  6. Ya Allah bro, jalan cerita lebih kurg.. ni saya bru terdetik dan berazam utk terus stop benda2 ni. Alhamdullilah ni dah hari ke 3 sy hidup normal tanpa benda2 tu.. bukan mudah nk hidup normal walau sehari utk sya yg agak heavy ni. Alhamdullilah syukur Ya Allah, kau berikan juga kesempatan utk berubah. kepada semua yg rasa nk berhenti tapi susah, ianya hanyalah pada hati, dan kawalan mental. seperti nasihat bro diatas ni, jauhkan diri dari kwn2 yg menghisap, sibukkan diri dgn amalan2 mendekati Allah. Hanya Dia yg mampu menguatkan semngat dan niat kita utk berubah. Semoga kita terus dijalan yg lurus dan benar. InsyaAllah...

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete