"Serangkap perkataan sudah cukup untuk mereka yang mahu mengambil iktibar, tetapi seribu perkataan tidak cukup bagi mereka yang keras hati"

(UNTUK KESAN BACKGROUND MUSIC TERBAIK, SILA SET KAN VOLUME 20-25 SAHAJA, TQ)

Monday 22 October 2012

SEDEKAH DAN PENYAKIT...





Syaikh Sulaiman Al-Mufarraj mengatakan bahwa kisah ini diceritakan oleh pelakunya sendiri, orang itu berkata kepada Syaikh, “Anakku mengeluhkan penyakit demam dan panas, serta ia tak mau makan. Aku pun pergi bersamanya ke beberapa klinik pengubatan, namun panasnya tak kunjung turun dan keadaannya semakin buruk.

Aku masuk ke dalam rumah disertai perasaan gelisah, tidak tahu apa yang harus aku perbuat. Isteriku berkata kepadaku, “Hendaklah kita bersedekah untuknya.” Aku pun segera menghubungi melalui  telefon seseorang yang memiliki jalinan hubungan dengan orang-orang miskin, aku berkata kepadanya, “Aku berharap anda mau shalat ‘Ashar di masjid, dan mau mengambil dari tempatku 20 kampit  beras dan 20 kotak ayam, lalu hendaklah anda membagikannya kepada orang-orang yang memerlukan.”

Aku bersumpah demi Allah, tidak sampai lima minit sesudah aku menutup gagang telefon, tiba-tiba anakku telah berlari-lari, bermain-main, berlompatan di atas sofa, dan makan-makan hingga kenyang, serta ia telah sembuh total berkat kurniaan Allah dan selanjutnya berkat keutamaan sedekah. Dan, aku berpesan kepada orang banyak agar memberikan perhatian kepada sedekah, saat terkena berbagai penyakit.”[Min ‘Ajaibish Shadaqah, hal. 56.]

Sumber : Buku “Berubat Dengan Sedekah”, karya Muhammad Albani, Penerbit Insan Kamil, Solo, Cet. X, Juni 2009
Diposkan oleh Muhammad Ismail

No comments:

Post a Comment