"Serangkap perkataan sudah cukup untuk mereka yang mahu mengambil iktibar, tetapi seribu perkataan tidak cukup bagi mereka yang keras hati"

(UNTUK KESAN BACKGROUND MUSIC TERBAIK, SILA SET KAN VOLUME 20-25 SAHAJA, TQ)

Saturday 17 March 2012

IBU, MAAFKAN ANAKMU INI....





Ia adalah pagi yang sangat indah  apabila  jalur-jalur   panahan matahari melalui celah-celah dahan pokok. Saya sangat sibuk menyediakan satu cadangan yang perlu diserahkan segera kepada  bos yang sentiasa mahukan ianya  sempurna pada hari berikutnya.

Saya berpindah ke Singapura selepas sahaja saya menyiapkan ijazah pertama saya untuk mendapatkan pekerjaan yang lebih baik sebagai pengurus di sebuah bank di Raffles Place. Kedua-dua ibu bapa saya masih tinggal di pulau kecil yang indah di Malaysia. Ibu saya adalah orang  yang paling saya hormati . Dia mencurahkan  cintanya pada tahun-tahun kanak-kanak saya. Dia membesarkan  saya dengan menghadapi banyak masalah dan kesusahan. Saya sangat  mengasihinya dan sentiasa mengasihinya.

Saya amat sibuk menghadiri mesyuarat dan menyediakan cadangan hampir setiap hari. Saya menjalani hidup yang sangat sibuk untuk mendapatkan gaji tinggi dan terdedah dengan  perbelanjaan melampau saya. Saya tidak mempunyai masa untuk melawat ibu saya kerana saya biasanya hanya akan menghubungi beliau melalui surat atau panggilan tetapi kali ini saya tidak mempunyai masa untuk menghubungi beliau samasekali . Saya menyepikan  diri selama setahun. Ia telah 4 tahun berlalu sejak saya berpindah ke sini dan saya tidak pernah melawat ibu saya walaupun sekali.

 Satu hari semasa saya mempunyai mesyuarat dengan pengurus lain dari China, setiausaha saya bergegas ke bilik mesyuarat saya dengan tergesa-gesa  (dia selalu begitu) meminta saya untuk menjawab panggilan segera. Saya tidak dapat meninggalkan mesyuarat ini sama sekali  kerana ia akan menjejaskan pendapatan bank kami. Ia akan menjadi satu kehilangan besar kepada bank kami. Oleh itu, saya memutuskan untuk tidak menjawab panggilan itu.

Beberapa bulan telah berlalu, saya menerima sepucuk surat pada satu pagi. Ia adalah dari ibu saya. Saya terkejut dan saya tidak dapat membuka mulut untuk berkata-kata . Saya terpegun seketika.  Hati  saya penuh dengan ketakutan dan kekecewaan.


Anakku  tersayang ,

Saya tahu anda begitu sibuk sentiasa . Anda tetap  anak tersayang saya dan saya akan sentiasa menyayangi anda. Ketika  anda membaca surat   ini, saya tidak akan berada di sini  lagi. Saya telah pergi ke tempat yang sangat jauh. Hati saya masih akan bersama anda. Saya tidak dapat menjaga  anda selama-lamanya. Saya minta maaf. Anda adalah orang yang sentiasa  saya ambil berat dan sayangi . Anakku, saya sangat gembira melihat anda berjaya sekarang. Nasihat saya yang terakhir untuk anda iaitu  kasih-sayang adalah pertama  sebelum kekayaan. Saya sayang anda, anakku .

Dengan kasih sayang,
Ibu


Saya benar-benar menyalahkan diri  saya kini,  dan saya telah melakukan sesuatu yang benar - benar  tidak patut . Saya amat berasa ingin memohon maaf  darinya. Saya menyesal dengan apa yang saya telah lakukan. Saya mengambil keputusan untuk berhenti seketika  dari  semua kerja saya dan  hanya mahu  menziarahinya di rumah lama saya di Pulau Pinang.

Apabila  saya  membuka pintu secara perlahan-lahan, air mata saya turun  tanpa henti  . Rumah ini mengingatkan  masa lampau saya apabila saya  yang masih  kanak-kanak ,  tidur di atas lengan ibu saya dengan  nyenyaknya . Melangkah masuk melalui pintu dengan air mata, saya sangat terkejut apabila melihat ibu saya duduk di atas kerusi roda beliau. Dia tersenyum manis  kepada saya. Saya terlalu teruja untuk bercakap. Saya bergegas ke arahnya untuk memberi pelukan tetapi dia hilang secara tiba-tiba. Rupanya itu  adalah hanya satu ilusi dalam fikiran saya yang tidak dapat dilupakan.


Selepas kejadian yang
 menyedihkan hati itu , saya telah belajar satu pengajaran yang amat bermakna . Ini telah mengajar saya bahawa Wang bukanlah  segala-galanya. Keluarga mesti sentiasa diutamakan. Ini memberikan satu  lonjakan besar dalam hidup saya . Kita mesti sentiasa ingat ibu kita. Beliau adalah salah satu yang memberikan kita kebahagiaan dan kasih sayang. Kebajikan  bermula di rumah. Wang hanyalah   sekeping kertas yang menyebabkan banyak masalah kepada ramai  orang di dalam dunia ini.

Diadaptasi dari tulisan: C.H. FOONG

No comments:

Post a Comment