"Serangkap perkataan sudah cukup untuk mereka yang mahu mengambil iktibar, tetapi seribu perkataan tidak cukup bagi mereka yang keras hati"

(UNTUK KESAN BACKGROUND MUSIC TERBAIK, SILA SET KAN VOLUME 20-25 SAHAJA, TQ)

Tuesday 17 July 2012

LELAKI OKU MERANGKAK KE MASJID SETIAP HARI

 

Susuk lelaki tua OKU merangkak ke masjid berdekatan setiap hari adalah sesuatu yang biasa dilihat oleh penduduk di sebuah perkambungan di Arab Saudi. Sesetengah mereka yang saban hari menyaksikan kesungguhan, ketaatan, dan keazaman lelaki itu merangkak ke masjid untuk setiap waktu solat mungkin telah meninggal dunia kerana usia lelaki itu kini mencecah 76 tahun.

Sejak kecil, Abdullah Al Asiri dilaporkan tidak pernah terlepas menunaikan solat secara berjemaah. Beliau bertegas untuk menunaikan solat lima waktu di masjid walaupun mengalami kecacatan di bahagian kaki.

Asiri dilahirkan cacat dalam sebuah keluarga yang terdiri daripada 10 orang ahli - ibu bapanya, tiga saudara lelaki dan empat saudara perempuan. Setelah kehilangan orang tua, kebajikan Asiri dijaga oleh abang, kakak, sepupu, dan anak saudaranya.

Asiri berulang-alik dari rumah ke masjid di kampung selatan Alaziza sebanyak lima kali sehari selama hampir 65 tahun tanpa mengira terik padang pasir ketika cuaca panas atau kedinginan udara pada waktu malam dan pagi.



sumber: DCM

No comments:

Post a Comment