"Serangkap perkataan sudah cukup untuk mereka yang mahu mengambil iktibar, tetapi seribu perkataan tidak cukup bagi mereka yang keras hati"

(UNTUK KESAN BACKGROUND MUSIC TERBAIK, SILA SET KAN VOLUME 20-25 SAHAJA, TQ)

Wednesday 8 May 2013

KISAH SAYA DAN CINA...




Ini cerita saya
tentang kaum Cina di Malaysia. Ini kisah benar yang saya alami. Mereka bukan racist.

Kisah ini terjadi di Batu 18 di Bukit Grik pada 13.03.2013. Ini kisah saya sendiri. Jika ramai yang kata Cina racist , saya kata TAK.

Ketika hujan renyai-renyak kereta saya berpusing-pusing akibat jalan licin dan terbabas ke bahu jalan. Saya keseorangan ketika itu. Saya dari Kelantan menuju ke Perak. Dah banyak kereta saya tahan akhirnya ada yang Melayu yang berhenti tapi hanya ingin melihat dan pergi begitu saja.

Selepas itu ada
Cina naik kereta Honda Civic kalau tak silap saya berhenti dan menolong saya. Dia Cina dari Penang. Dia yang menelefon kepada polis dan towing dan memberi makanan dan minuman kepada saya. Melayu yang lain hanya melihat saja. Saya bukan ingin merendahkan kaum Melayu tapi ingin saya tegaskan betapa mulianya seorang Cina yg berlainan bangsa dan agama menolong saya dengan ikhlas.

Saya menghulurkan sedikit wang kepadanya tanda terima kasih kerana menolong saya sewaktu kemalangan tetapi dia menolaknya kerana dia kata dia ikhlas tolong saya. Tetapi setelah towing sampai dia menghulurkan duit sebanyak RM50 kpd saya untuk meringankan beban tapi saya menolak.

Saya nak tegaskan disini , jangan kata Cina itu racist kerana ada dikalangan mereka lagi bagus dari bangsa kita sendiri yang ego ! Jangan cuba menaikkan api perkauman kepada kaum Cina. Mereka juga warganegara juga.

Terima Kasih uncle ! We are Malaysian !

By: Nuraidi Syazwan

No comments:

Post a Comment